Subaplar valf adı ile de bilinir. Krank milindeki hareket kayışla kam miline aktarılır. Subaplar bu milin hareketlerinin zaman sırası içinde yakıt ve hava girişini sağlayan parçalardır. Bu parçalar aynı zamanda egzoz çıkışına da imkan verir. Araçların hepsinde bulunan subapların yarısı emme içindir. Diğer yarısı egzoz subapı olarak ayrılır. Bu parçalarda oluşan arızayı anlamak için birkaç belirti saymak mümkündür.
Bunlar; subapın eğilmesiyle, subap iticisindeki sıkıntılarla, subap itici lastiğindeki sorunlarla ve kam milinden dolayı ortaya çıkabilir. Bu sayılanlar en fazla görülen arıza çeşitleridir. Elbette başka bir biçimde de sorun yaşanabilir.
Subap Lastiği Arızası Belirtileri
Önce subap lastiklerinin ne işe yaradığına bakalım. Subaplardaki lastikler motor silindir kapağında bulunan motor yağının yanma odasına girişine izin vermez ve engeller. Bu parça işlevini yapmazsa motor yağı pistonların üst tarafına akar. Bu da birçok sorunu beraberinde getirir. Bunlar; aracın yağ eksiltmesi, motorun yağ yakması, egzozdan çıkan beyaz dumanlar, performansın azalması ve aracın içindeki yanık kokusu olarak sıralanabilir.
Bu arızalar ilerleyen zamanlarda yakıt sistemini bozarak diğer parçalara zarar verebilir. Arızayı gidermek için motor silindir kapağı yerinden çıkartılır. Bu parçaların tamiri ve değişimi yapılır.
Bu durum fark edilmediği takdirde motor yağı azalır. Motor zamanla yağsız kalır. Motorun yağsız kalması tümüyle zarar verir. Motor çalışmaz olabilir. Ufak ufak başlayan bu durum sonunda bayağı maliyetli hale gelir.
Subap İtici Arızası Belirtileri
Subap iticisi kam milinin hareketini alarak subaplara iletmekle görevlidir. Subapların çalışmasını böylelikle düzenler. Bu parçada bir arıza oluşursa ilk olarak ses sorunları olur. Bu ses motorun dışına taşacak şekilde yüksek olabilir.
Subap Eğilmesi Veya Kırılması Durumu
Bu arıza pek fazla görülmez. Triger zinciri veya kayışında bir sıkıntı olursa oluşan bir durumdur. Eğer zamanlama uyuşmazsa hareketli pistonlar ile çarpışarak kırılabilir. Daha kötü senaryo silindir bloğunun çatlaması ve pistonların zarar görmesidir.