P0016 Arıza KoduP0016 Arıza Kodu

P0016, sıra 1 için eksantrik mili konum sensörünün krank mili konum sensöründen gelen sinyalle ilişkili olmadığını gösteren OBD-II genel kodudur.

Diyagnostik hata kodu (DTC) P0016, Eksantrik Mili Pozisyon A – Eksantrik Mili Pozisyon Korelasyonu (Sıra 1) anlamına gelir. P0016 kodu, aracınızın güç aktarma sistemi kontrol modülü (PCM) olarak da bilinen birincil bilgisayarının, krank mili konumu ile eksantrik mili konumu arasındaki farkı belirtilenden daha büyük olarak algıladığını belirtir.

PCM, bir krank mili konum sensöründen ve eksantrik mili konum sensörlerinden gelen bilgileri kullanarak iki milin konumunu belirler. Sensör verilerinden, PCM krank milinin ve eksantrik milinin/millerinin senkronize olmadığını belirlerse, P0016 kodunu ayarlar ve motor arıza ışığını açar.

Bu arıza teşhis kodu (DTC), genel bir aktarma organı kodudur; bu, Ford, Dodge, Toyota, VW, Honda, Chevrolet, Hyundai, Audi, Acura, vb. dahil ancak bunlarla sınırlı olmamak üzere OBD-II donanımlı araçlar için geçerli olduğu anlamına gelir.

Krank mili konum sensörü (CKP) ve Eksantrik mili konum sensörü (CMP), kıvılcım/yakıt dağıtımını ve zamanlamasını kontrol etmek için uyum içinde çalışır. Her ikisi de, konumu gösteren bir voltaj üreten manyetik bir sensör üzerinden geçen bir relüktör veya ton halkasından oluşur.

Krank mili sensörü, birincil ateşleme sisteminin bir parçasıdır ve “tetikleyici” olarak işlev görür. Kıvılcım zamanlamasını kontrol etmek için PCM’ye veya ateşleme modülüne (araca göre) bilgi veren krank mili rölelerinin konumunu algılar. Eksantrik mili konum sensörü, eksantrik millerinin konumunu algılar ve bilgileri PCM’ye iletir. PCM, enjektör dizisinin başlangıcını belirlemek için CMP sinyalini kullanır. Bu iki şaftı ve sensörlerini birbirine bağlayan şey triger kayışı veya zincirdir. Kam ve krank tam olarak birlikte zamanlanmalıdır. PCM, Krank ve Kam sinyallerinin belirli bir derece kadar zaman aşımına uğradığını tespit ederse, bu P0016 kodu ayarlanacaktır.

Eksantrik mili konum sensörü (CMP), eksantrik milinin/millerinin konumunu belirlemek için kullanılır. Bu bilgiyi güç aktarma sistemi kontrol modülüne (PCM) iletir. PCM daha sonra bu bilgiyi yakıt enjektörlerini kontrol etmek ve bazı uygulamalarda ateşleme zamanlaması için kullanır. Krank mili konum sensörü (CKP), krank mili konumunu ve motor devrini PCM’ye veya ateşleme modülüne iletir. Bu bilgi, ateşleme zamanlamasını kontrol etmek için PCM dışında kullanılır ve bazı uygulamalarda yakıt enjeksiyonunu kontrol etmek için de kullanılır.

Motorun içinde, krank mili ve eksantrik mili, senkronize olmalarını sağlayan bir triger kayışı veya triger zinciri ile bir arada tutulur. CKP ve CMP sensörleri, PCM’yi motor zamanlaması hakkında bilgilendirmek için birlikte çalışır. Zamanlama kapalıysa, PCM bir P0016 kodu ayarlayacaktır. Bu kod, Krank Mili Konumu – Eksantrik Mili Konum Korelasyonu (Sıra 1 Sensör A) anlamına gelir.

P0016 arıza kodunun olası sebepleri nelerdir?

PCM bir P0016 kodu verdiğinde, araç şu sorunlardan birini yaşıyor olabilir:

  • Gerilmiş veya hasarlı triger zinciri veya triger kayışı
  • Hasarlı eksantrik mili veya krank mili relüktör çarkı
  • Arızalı krank mili sensörü
  • Arızalı eksantrik mili sensörü
  • Hasarlı kablolama veya gevşek bağlantılar
  • Hasarlı triger zinciri/kayış gergileri veya kılavuzları
  • Arızalı değişken valf zamanlaması (VVT) aktüatörü
  • Arızalı değişken valf zamanlaması (VVT) solenoidi (diğer adıyla yağ kontrol valfi)
  • Güncellemeye ihtiyaç duyan yazılım gibi PCM ile ilgili bir sorun
  • Düşük yağ seviyesi

P0016 arıza kodunun belirtileri nelerdir?

  • Motor arıza ışığı yanar.
  • Motor gücünde bir azalma olabilir veya zor çalışabilir.
  • Motor düzensiz çalışabilir, durabilir, tereddüt edebilir veya kötü çalışabilir.
  • Motorun yakıt tüketimi artacaktır.
  • Motordan gelen tıkırtı sesleri

Bir tamirci P0016 arıza kodunu nasıl teşhis eder?

  • OCV, eksantrik mili ve krank mili sensörlerinin bağlantıları veya kabloları ile ilgili sorunları görsel olarak kontrol eder.
  • Motor yağının dolu olduğunu ve yağın doğru viskozitede temiz olduğunu doğrular.
  • Motor kodlarını tarar ve belgeler ve kodun ne zaman ayarlandığını görmek için donmuş çerçeve verilerini görüntüler.
  • Kodun geri dönüp dönmediğini görmek için motor arıza ışığını ve yol testlerini tekrar sıfırlar.
  • Eksantrik mili sensörünün sıra 1 eksantrik mili için zamanlama değişikliklerini gösterip göstermediğini görmek için OCV’ye açma ve kapama komutu verir.
  • Kodun nedenini belirlemek için üreticinin P0016 kodu için testlerini gerçekleştirir.

Not: Sorunu daraltmak için üreticinin önerdiği nokta atışı testi kullanılır. Önerilen testleri takip etmek, yanlış parçaları değiştirmeden tanıya yardımcı olacaktır.

P0016 arıza kodunu teşhis ederken yapılan en yaygın hatalar

  • Herhangi bir onarım girişiminde bulunmadan önce arızayı ve kodları doğrulamamak.
  • Bileşenlere kablolama veya bağlantılarla ilgili olası sorunlar için görsel kontrol yapmamak.
  • İyi bileşenlerin yanlış teşhisini önlemeye yardımcı olmak için tüm kesin test adımlarını yapmamak.
  • Nokta atışı testinin yönlendirdiği parçaları değiştirmemek veya kötü olduklarından emin olmak için görsel olarak kontrol etmemek.

P0016 arıza kodu ne kadar ciddi?

  • Motor, sert çalıştırma ile birlikte durma veya tereddütler yaşayabilir.
  • Zamanlama zincirinin gerdiriciler veya kılavuzlarla ilgili sorunları olabilir ve valfler pistonlara çarparsa büyük motor hasarına yol açabilir.
  • Eksantrik milleri boştayken aracı uzun süre kullanmak, arızalı parçaya bağlı olarak ek motor iç sorunlarına neden olabilir.

Krank mili ve eksantrik mili konum sensörleri arasındaki korelasyon tamamen başarısız olursa araç tamamen hareketsiz kalabileceğinden P0016 kodu ciddi kabul edilmelidir. Ayrıca, uygulamaya ve sorunun doğasına bağlı olarak, bazı motor türleri (triger kayışlı enterferans tipi motorlar), triger kayışının kopması veya kayması durumunda her zaman ölümcül olmasa da ciddi hasarlara maruz kalabilir.

P0016 arıza kodunu hangi onarımlar düzeltebilir?

Çoğu uygulamada, eksantrik mili konum sensörleri, sensörleri bir relüktör halkası veya eksantrik milleri üzerindeki sensörlerin manyetik etkisini kesen bir çıkıntı ile yakın bir yere yerleştirmek için valf kapağının içine veya üzerine yerleştirilmiştir. Krank mili konum sensörleri, bazı dizel uygulamalarında krank mili kasnağı (diğer adıyla harmonik dengeleyici), volan/esnek plaka veya yakıt pompası üzerine yerleştirilebilir.

Bu kodun en yaygın çözümü, kabloların değiştirilmesi/onarımı ve ardından motor zamanlamasının iyi olduğu biliniyorsa krank mili/eksantrik mili konum sensörlerinin değiştirilmesidir. Daha az yaygın çözümler, relüktör halkalarının veya VVT/VCT yağ kontrol solenoidlerinin değiştirilmesini içerir. PCM arızalarının nadir olduğunu unutmayın.

  • Arıza kodlarının sıfırlanması ve yol testi yapılması.
  • Sıra 1’deki eksantrik mili sensörünün değiştirilmesi.
  • Eksantrik mili OCV veya eksantrik mili sensörüne giden kabloların veya bağlantının onarılması.
  • Sıra 1 egzoz eksantrik mili için eksantrik mili OCV’nin değiştirilmesi.
  • Zamanlama zincirinin ve kılavuzların değiştirilmesi.

P0016 kodu, sıra 1 için eksantrik mili sensörünün titreşim veya ısı nedeniyle dahili bir kesintili sorun yaşamasından kaynaklanıyor olabilir. Bu sorunlar doğrulanabilir veya doğrulanamaz. Hatayı bulmak için tekrarlanan girişimler kodun doğrulanmamasıyla sonuçlanırsa, arızalı bir eksantrik mili sensöründen şüphelenin.

By Mithrendil

1991 Ankara doğumluyum. Erciyes Üniversitesi Elektrik & Elektronik Mühendisliği bölümü mezunuyum. Boş vakitlerimi yabancı dizi izlemekle geçiriyorum. Oz, The Wire ve Boardwalk Empire favori dizilerim arasındadır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir