P0015 Arıza KoduP0015 Arıza Kodu

P0015, motor kontrol modülünün (ECM) sıra 1 için egzoz eksantrik mili zamanlamasının ECM’nin emrettiğinden daha gecikmeli olduğunu belirlediğini belirten OBD-II genel kodudur. Aşırı geciktirilmiş zamanlama koşulu, ilerleme veya geciktirme aşaması sırasında olabilir.

Diyagnostik hata kodu (DTC) P0015, Egzoz “B” Eksantrik Mili Pozisyon Zamanlaması – Aşırı – Gecikmiş (Sıra 1) anlamına gelir. Bu kod, aracınızın eksantrik mili zamanlamasını, özellikle değişken eksantrik mili zamanlaması (VCT) olarak da bilinen değişken valf zamanlamasını (VVT) içerir. Güç aktarma sistemi kontrol modülü veya PCM, aracınızın eksantrik mili zamanlamasının aşırı geciktirildiğini tespit ettiğinde P0015 kodu tetiklenecektir.

Modern araçlar, aracınızın performansını ve yakıt verimliliğini artırmak için emme ve/veya egzoz valflerinizin zamanlamasını ayarlamak için değişken bir zamanlama sistemi kullanır. PCM, eksantrik milinin uygun şekilde yanıt vermediğini algıladığında (eksantrik mili zamanlaması çok yavaş veya gecikmiş), P0015 hata kodunu tetikleyecektir.

Eksantrik mili, valflerinizi kontrol eden mil, krank mili ise pistonunuzu kontrol eden mildir. Bununla birlikte, motorun düzgün ve sorunsuz çalışması için iki şaftın belirli bir spesifikasyona göre zamanlanması gerekir. Bu kod ayarlandığında, ECM eksantrik milini tespit etmiştir ve krank mili zamanlaması kapalıdır. Eksantrik mili konum sensörlerini ve krank mili konum sensörlerini kullanarak krank mili konumunuza kıyasla eksantrik millerinin konumunu algılarlar. Aşırı gecikmeli zamanlama, eksantrik mili zamanlamasının krank miline göre olması gereken yere göre “geride” olduğu anlamına gelir. Diğer şeylerin yanı sıra sürülebilirlik sorunlarına neden olmak. ECM, VVT (değişken valf zamanlaması) kullanarak hedef zamanlamayı hedefler. VVT, motorun mekanik eksantrik mili valf zamanlamasını ayarlamak ve izlemek için ECM ile birlikte çeşitli sensörler, solenoidler, kontrol valfleri kullanır. VVT yalnızca motorun performansına yardımcı olmakla kalmaz, aynı zamanda aracın ihtiyaçlarına bağlı olarak eksantrik mili zamanlamasını ilerleterek/geciktirerek yakıt tüketimini düzenlemeye de yardımcı olur.

P0015 arıza koduna ne sebep olur?

P0015 kodu birkaç nedenden dolayı tetiklenebilir. Kodun olası tetikleyicilerinden bazıları şunlardır:

  • Değişken eksantrik mili zamanlaması (VCT) yağ kontrol valfi (OCV) açık konumda sıkışmış.
  • Eksantrik mili fazeri, hasar veya tıkanmış yağ kanalları nedeniyle gecikmeli konumda sıkışmış.
  • Yanlış yağ viskozitesinden VCT pistonuna ve fazere giden yağ akışı sorunları.
  • Düşük motor yağı seviyeleri.
  • Aşınmış triger zinciri veya triger kayışı.
  • Zamanlama zinciri gergileri veya kılavuzlarıyla ilgili sorunlar.
  • Değişken zamanlama sisteminizdeki devre sorunları.
  • OCV’nin açık devresi veya ECM’nin açık devresi var.

P0015 arıza kodunun belirtileri nelerdir?

Yanan bir motor arıza ışığının yanı sıra, bu hata kodu birkaç sürüş sorununa neden olabilir. İşte izlenmesi gereken yaygın nedenlerden bazıları:

  • Motor arıza ışığının yanması.
  • Motorun zor çalıştırılması.
  • Artan yakıt tüketimi.
  • Motorun stop etmesi.
  • Rölanti devrinde düzensizlikler.

Not: Eksantrik mili konumu, eksantrik milinin arızalı konumuna bağlı olarak düzensiz tahrik şikayetlerine neden olacaktır.

Bir tamirci P0015 arıza kodunu nasıl teşhis eder?

  • OCV’nin bağlantıları veya kabloları ile ilgili sorunlar görsel olarak kontrol edilmeli.
  • Temiz, doğru viskoziteli yağ ile dolu olup olmadığını görmek için motor yağını kontrol eder.
  • Motor kodlarını tarar ve belgeler ve kodun ne zaman ayarlandığını görmek için donmuş çerçeve verilerini görüntüler.
  • Kodun geri dönüp dönmediğini görmek için motor arıza ışığı ve yol testlerini tekrar sıfırlar.
  • Eksantrik mili zamanlamasının değişip değişmediğini görmek için tarama aletiyle OCV’ye açma ve kapama komutu verir.
  • P0015 kodu için üreticinin testlerini gerçekleştirir.

Not: Sorunu daraltmak için üreticinin önerdiği nokta atışı testi kullanılır. Testlerin doğru bir prosedüre göre yapılmaması durumunda olası motor iç hasarı meydana gelebilir.

P0015 arıza kodunu teşhis ederken yapılan en yaygın hatalar?

Hataları önlemek için şu basit yönergeleri izleyin:

  • Herhangi bir onarım girişiminde bulunmadan önce arızayı ve kodları doğrulayın.
  • Bileşenlere yapılan kablolama veya bağlantılarla ilgili herhangi bir sorun olup olmadığını görsel olarak kontrol edin.
  • İyi bileşenlerin yanlış tanılanmasını önlemeye yardımcı olmak için tüm kesin test adımlarını gerçekleştirin.
  • Parçaları yalnızca nokta testinin belirttiği şekilde veya görsel bir kontrol bir sorun olduğunu belirttikten sonra değiştirin.

P0015 arıza kodu ne kadar ciddi?

  • Durma ve zor çalışma gibi düzensiz motor çalışma koşulları oluşabilir.
  • Aşırı yakıt tüketimi ve motorun tereddüt etmesi, bazı valf ve pistonlu motor bileşenlerinde karbon kirlenmesi ile sonuçlanacaktır.
  • Eksantrik milleri geciktirilmiş olarak aracı uzun süre kullanmak, arızalı parçaya bağlı olarak ek motor iç sorunlarına neden olabilir.

P0015 arıza kodunu hangi onarımlar düzeltebilir?

Kontrol edilecek ana şey, VCT solenoidinin çalışmasını doğrulamaktır. Kirlenmenin neden olduğu yapışan veya sıkışmış bir VCt solenoid valfi arıyorsunuz. VCT ünitesi için bileşen testleri yapmak için araca özel onarım kılavuzuna bakın.

  • Arıza kodlarının sıfırlanması ve yol testi yapılması.
  • Her iki eksantrik mili yatağındaki eksantrik mili fazerlerinin değiştirilmesi.
  • Eksantrik mili OCV kablolarının veya bağlantılarının onarılması.
  • Sıra 1 egzoz eksantrik mili için eksantrik mili OCV’nin değiştirilmesi.
  • Zamanlama zincirini ve kılavuzlarını değiştirme.

Eksantrik mili fazeri, yağ basıncı ve yağ yoluyla zamanlama ilerlemesini ve geciktirme işlevini kontrol eder. Eksantrik mili fazeri yağ sızdırıyorsa veya fazer dahili olarak arızalıysa, kamların her iki tarafında da her iki fazer de değiştirilmelidir.

Yağınızı kontrol edin. VVT sistemindeki birçok soruna kirli yağ neden olabilir. Eksantrik mili zamanlamanız yağ basıncı ile kontrol edilir. Yağı en son ne zaman değiştirdiğinizi kontrol edin. Aynı yağla 10-15 binden fazla çalışıyorsanız, devam etmeyi unutun. Yağı en son ne zaman değiştirdiğinizi bilmiyorsanız, yağı gözle kontrol edin. Rengi biraz açık değilse, yağı ve filtreyi değiştirin. Sorunun nedeninin bu olması çok olasıdır. Üreticinin özel yağ derecesini kullandığınızdan emin olun.

Kaputu açın ve eksantrik mili konum sensörünü bulun. Sensörü çoğu zaman eksantrik mil(ler)inin uçlarından birinde bulabilirsiniz. Bulunduktan sonra, sensörden herhangi bir fiziksel hasar veya sızan yağ belirtisi olup olmadığına bakın. Her şey yolundaysa, fiş(ler)in çevresinde gevşek bağlantı veya korozyon olup olmadığını görmek için elektrik bağlantılarına bakın. Kablo demetini belirlemek ve mümkün olduğunca takip ederek kablolarda aşınma veya kesik olup olmadığını kontrol etmek iyi bir fikirdir. Çoğu zaman, bunun gibi kablolama sorunlarını saptamak zordur.

Zamanlamanızı kontrol edin. Her üretici değişiklik gösterdiğinden, eksantrik mili zamanlamanızı kontrol etmek için kesinlikle servis kılavuzuna başvurmak isteyeceksiniz. Zamanlama kapağına erişebilirseniz, zamanlama işaretlerini çıkarabilir ve inceleyebilirsiniz. Çoğunlukla, bu prosedürler oldukça invaziv olur, bu noktada saygın bir tesise getirmek isteyebilirsiniz. Bunu yapmazsanız, artık çalışmayan zaman aşımına uğramış bir motorla karşılaşabilirsiniz.

Eksantrik mili zamanlama kontrol valfini kontrol edin. Üreticiye bağlı olarak valfe kolayca erişebilirsiniz. Eğer öyleyse ve 2 telli ise, pinler arasındaki direnci kontrol edebilirsiniz. Bu çok değişkendir, bu nedenle belirli prosedürleri ve istenen değerleri almak için lütfen servis kılavuzuna bakın. Her şey yolunda görünüyorsa, onarım tesisine getirin ve çözmelerine izin verin.

By Mithrendil

1991 Ankara doğumluyum. Erciyes Üniversitesi Elektrik & Elektronik Mühendisliği bölümü mezunuyum. Boş vakitlerimi yabancı dizi izlemekle geçiriyorum. Oz, The Wire ve Boardwalk Empire favori dizilerim arasındadır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir