2001 ve sonrası modellerde elektrikli veya hidrolik direksiyon olabilir. Hatta ikisinin birlikte olduğu araçlarda vardır. Farklı sistemleri olan direksiyonlarda sertleşme nedeni iki tanedir. İlk sertleşme normal olandır. İkincisi ise arıza kaynaklı güvenliği tehlikeye atabilen sertleşmedir.
Hidrolik Direksiyon Sertleşmesi Nedenleri
Sertleşme yağ azalması ve yağsız kalma durumunda oluşabilir. Bu durumda ani olarak oluşmaz. İlk başlarda belli belirsiz sertleşme yaşanır. Yağ sorunu ile oluşan sertleşmede ses de görülür. Direksiyon çevrildiğinde oluşan uğultu sesi araç içine kadar yüksek bir şekilde duyulabilir. Araç sahipleri bu uğultu sesini farketmeyebilirler. Eğer direksiyonda bir ağırlık varsa hemen yağ haznesi kontrol edilmelidir.
Sorun direksiyon kutusundan da oluşabilir. Eğer sorun buysa ne kadar erken tamiri olursa maliyeti o kadar az olur.
Ön takım sorunlarından dolayı da olabilir. Bu durum aracın yönünü çevirdiğinizde direksiyonda bir ağırlık hissi oluşturur.
Ani olarak sertleşmeye neden olan diğer nedenler hidrolik pompası ve modül arızalarıdır. Bu arızalar direksiyonu aşırı sertleştirir.
Müşür ve elektrik sisteminde olan sorunlardan dolayı da ani bir sertleşme yaşanır.
Şasi ve kulede oluşan sapmalar da sertleşmeye neden olur. Ancak bu sertleşme hafif ama hissedilir bir seviyede olur. Rot ve balans ayarı bozuklukları da doğrudan direksiyonu etkiler.
Normal Direksiyon Sertleşmesi Nasıl Olur?
Araçlardaki direksiyon sertliği sabit değildir. Yani bu şekilde bir tasarım söz konusu değildir. Aracın hızıyla ve yapılan manevralarla beraber direksiyon sertlik ayarları da değişir. Bunun en öne çıkan nedeni sürücünün güvenliğini sağlamaktır. Tüm araçlarda hız yapıldığı an direksiyon sertleşir. Aniden sertleşen direksiyonu çevirmek biraz zor olur. Bu durum araç hızlı olduğu için olması gereken bir durumdur. Araçların hızlı olduğu anlarda direksiyonun yumuşak olması oldukça risklidir. Araç firmaları hıza göre sertliği değişen direksiyon sistemiyle güvenliği sağlamayı hedefler. İyice düşünüldüğünde bu mantıklıdır. Hızlı olunduğunda yumuşak direksiyonda çok kolay bir şekilde araç yoldan çıkabilir. Ani hızlanma olduğunda direksiyon sertleşmesi bir avantajdır. Ancak rahatsız olunuyorsa bir kontrole götürmekte fayda vardır. Aracınız normal hızlarda iken direksiyon aşırı sertleşirse bir sorun var demektir. Böyle bir durum sürüşü zorlaştırdığı için kolayca ayırt edilebilir.