Araçlarda ön takım parçalarından biri de salıncak kollarıdır. 4×4 ve bazı kamyonlar hariç hemen hemen son 40 yılda üretilen tüm araçlarda bulunur. Bu parçalar arızalandığı taktirde sürüş konforunu etkiler ve hatta bazı durumlarda feci kazalara yol açabilir.
Salıncak kolları, aracınızın her zaman yolla tam temas halinde kalmasına yardımcı olan ve size gerekli kontrolü sağlayan süspansiyon sisteminin bir parçasıdır. Boyut olarak farklı şekillerde olabilir. Araçlar çukurlardan veya tümseklerden geçerken, helezon yay ile birlikte yukarı ve aşağı doğru hareket ederek tekerleklerin yol ile temasına ve dolayısıyla kontrolün sağlanmasına yardımcı olur.
Önden çekişli araçların çoğunda, sadece alt salıncak mevcuttur. SUV’lar da ve kamyonetlerde ise genellikle hem üst hem de alt salıncak kolları bulunur.
Normal koşullar altında salıncakların metal kısmı kolay kolay arızalanmaz. Ancak, sert bir cisme çarpma durumunda eğilebilir. Eğer parça oksitlenmişse daha kolay hasar alabilir. Eğilmiş bir salıncak ciddi bir sorundur ve mümkün olan en kısa zamanda yenisi ile değiştirilmelidir.
Salıncak arızalarının en yaygın nedeni süspansiyon burçlarının zamanla aşınmasıdır. Burçlar aşındığında salıncaklarda boşluk oluşur ve gerekenden daha fazla hareket eder.
Salıncak Kolu Arızasının Belirtileri
- Salıncak arızasının en belirgin semptomu, özellikle kasislerde duyulan ve tekerleklerden gelen tıkırtı veya lokurtu şeklindeki seslerdir. Düz ve temiz yollarda da sesler duyabilirsiniz.
- Tekerlek hizalaması, özellikle kamber ayarı bozulur ve tekerleklerin iç kısımlarında düzensiz aşınmalar meydana gelir.
- Aracınızla ani fren yaptığınızda ya da ani kalkışlarda kolayca duyabileceğiniz bir “tak” sesi gelir.
- Direksiyon hassasiyeti azalır veya tamamen kaybolur. Direksiyon bazı durumlarda kendisini toparlayamaz ya da zor toparlar. Ayrıca direksiyonda çok rahat bir şekilde fark edeceğiniz sertleşme sorunu yaşanır.
Salıncak kolu eğilmişse durum daha da ciddidir ve aşağıdaki semptomlar ile kendini belli eder:
- Araç bir tarafa çekebilir ve kontrol etmesi zorlaşır.
- Tekerleklerin açıları bozulur ve lastik aşınması hızlı bir şekilde oluşur.
- Direksiyonda boşluklar meydana gelir.
- Direksiyonu sağa sola çevirdiğinizde tıkırtı sesleri duyulur.
Yukarıda yazdığımız sebepleri inceleyecek olursanız, salıncak arızası sadece ses değil aynı zamanda direksiyon sorunlarına da sebep olmaktadır. Arızayı ne kadar ertelerseniz, sorunun maliyeti de o derece artacaktır. Arızaya erken müdahale edilmesi hem kaza riskinizi hem de arızanın büyümesini engelleyecektir.