Dizel motorlarda egzoz gazından dışarı atılan zararlı partikülleri temizleyen bir parçadır. Şekli bal peteğini andırmaktadır. Zararlı parçacıkları tutar ve hapseder. Yalnız zaman içinde bu zararlı partiküller çoğaldıkça birtakım sorunların çıkmasına sebep olur. Basınç sensörleri partikül filtresindeki kurumların ölçüsünü yapar. Böylelikle filtredeki kritik durumun seviyesi ölçülür. Bu ölçümler doğrultusunda filtrenin dolduğu tespit edilirse temizleme işlemine başlanılır. Temizleme işlemini araç kendi başına yapar ve bu işleme rejenerasyon denir.
Rejenerasyon işlemi sırasında; zararlı partiküller egzoz gaz sıcaklığının arttırılması sonucu yakılır ve böylelikle çevre kirlenmesinin önüne geçilir. Bu işlem sırasında egzoz gaz sıcaklığı elektronik kontrol sistemi (ECU) tarafından kontrol edilir. Dizel partikül filtresinin üzerinde ısı sensörleri vardır ve bu sıcaklık değerleri bu sensörler yardımıyla ECU’ya iletilir.
Dizel Partikül Filtresi Tıkanması Nedenleri
- Araçlarda kalitesi düşük yakıtların kullanılması.
- Devamlı olarak dur kalk yapılan bir trafikte araç kullanma.
- Düşük hızda aracın kullanılması.
- Aracın uzun zaman rölantide çalışması.
- Yağ kullanımının yanlış olması.
Dizel Partikül Filtresi Temizliği Nasıl Yapılır?
Araç ekranında partikül ışığını gördüğünüz zaman bunun bir uyarı olduğunu dikkate alın ve hemen yetkili bir servise gidin. Yalnız aracınızı servise götürmeden de bu sorunu çözme olasılığınız vardır. Buna göre; aracın 30 dakika boyunca yüksek devirde çalıştırılmasıdır. Aracın 3 ya da 4. viteste ve 3000 devirin üzerinde 30 dakika boyunca çalıştırılması gerekir. Yalnız burada dikkat edilmesi gereken en önemli nokta yüksek hız değil yüksek devirdir. Bunun iyi anlaşılması gerekir. Aracın yüksek hızda kullanılması partikülleri temizlemez. Bu noktaya özellikle dikkat edilmelidir. Aracınızı servise götürdüğünüz zaman aracınız bilgisayarlı kontrole girer ve gerekli kontrollerin ardından partikül temizliği yapılır.