Alternatör diğer bir deyişle şarj dinamosu motorun çalışması süresince mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çeviren bir aksamdır. Alternatörün devreye girebilmesi için motorun çalışması gerekir. Motorun devir sayısına göre elektrik akımı üretir. Akünün dolmasını sağlar. Aracın elektrik ihtiyacını karşılar.
Kontak açıldığı zaman gösterge panelinde görülen yağ ve şarj simgeleri yanar. Motorun çalıştırılması ile birlikte gösterge panelinde bulunan bu simgeler söner. Şarj göstergesi mekanizmanın çalışıp çalışmadığı hakkında kişiye bilgi verir. Vantilatör kayışı yardımıyla krank kasnağından hareket sağlayan alternatör, kayış hasar gördüğü zaman şarj lambası işaret verir. Bundan dolayı akü şarj lambasının yandığı görüldüğü zaman araç motoru durdurulmalıdır.
Alternatör Arızası Nasıl Anlaşılır?
Araç panel göstergesinde akü işareti olan bir simge yanmaya başlar. Alternatörün iç kısmında enerji akımını sağlayan kömürler bulunmaktadır. Bu kömürlerin zaman içinde erimesi elektrik üretimini aksatacağından lambanın diyotları uyarı işareti gönderir. Aracın elektriğini üreten akü tam olarak çalışamazsa hızla zayıflamaya başlar. Akünün belli bir voltaj limiti vardır. Bu limitin altına düşüldüğü zaman ateşleme ve yakıt sistemi tam olarak çalışmayabilir ya da tam olarak motor stop eder.
Alternatör arızasının ilk zamanlarında ışık yanıp sönebilir ya da araçta herhangi bir şey çalıştırdığınız zaman yanabilir. Aracın farlarının çok parlak yanması veya tam tersi çok sönük yanması gibi durumlar gözleniyorsa bu alternatörde bir arızanın olduğu anlamına gelmektedir.
Alternatör Arızası Belirtileri Nelerdir?
- Gösterge panelindeki ışıkların daha loş yanması,
- Motor devri artıkça veya azaldıkça farların titreşim yapması,
- Gösterge panelinde akü uyarı lambası veya “ALT”, “GEN” ikaz lambalarının yanması,
- Alternatör parçalarının kırılması veya bozulması nedeni ile duyulan tuhaf sesler,
- Kablo yanığı veya kayış yanığı kokularının gelmesi,
- Motorun zor çalışması veya hiç çalışmaması,
- Akü şarj olmayacağı için bitik olması,
- Cam silecekleri, merkezi kilit, klima, vb. elektrikli donanımların çalışma performansının düşmesi.