P0013 Arıza KoduP0013 Arıza Kodu

Diyagnostik hata kodu (DTC) P0013, “Egzoz “B” Eksantrik Mili Konum Ayar Elemanı Devresi/Açık (Sıra 1) anlamına gelir. Değişken eksantrik mili zamanlaması olarak da bilinen değişken valf zamanlaması (VVT) bileşenleriyle ilgili genel bir OBD-II kodudur.

Geleneksel bir motorda supap zamanlaması sabittir. Ancak VVT’li bir motorda eksantrik mili konumu ayarlanabilir, böylece valf zamanlamasını değiştirebilir. Sonuç, geliştirilmiş performans, artan yakıt ekonomisi veya her ikisidir.

VVT sistemi içindeki birincil bileşenler, eksantrik mili aktüatörleri (fazerler olarak da bilinir) ve VVT solenoidleridir (aynı zamanda eksantrik mili konum ayar elemanı solenoid valfleri olarak da bilinir).

Eksantrik mili konum ayar elemanı solenoid valfi, aktüatöre giden yağ akışını kontrol eder ve bu da eksantrik milini ilerletir veya geciktirir.

Solenoid çalışması, güç aktarma sistemi kontrol modülü veya PCM olarak da bilinen otomobilin birincil bilgisayarı tarafından kontrol edilir. P0013 kodu, eksantrik mili ayar elemanı solenoidinde veya devresinde bir sorun algılarsa günlüğe kaydedilir.

P0013 arıza koduna ne sebep olur?

Üreticilerin P0013 kodu için farklı isimleri olabilir ve olası nedenler aracınızın marka ve modeline göre farklılık gösterebilir. Egzoz eksantrik mili konum ayar elemanı solenoid valfı kontrol devresi sorununun veya P0013 kodunun en yaygın nedenleri şunlardır:

  • Kötü VVT solenoidi (diğer adıyla yağ kontrol valfi).
  • VVT solenoid kontrol devresi (sargılar veya kablolama) ile ilgili sorunlar.
  • OCV’de açık devre olabilir veya kablolama açık olabilir.
  • Bekleyen bir yazılım güncellemesi gibi PCM ile ilgili sorunlar.
  • VVT solenoid ekranını tıkayan kontamine motor yağı. Bu yaygın bir durumdur! OEM tarafından belirlenen düzenli yağ değişim aralıkları, tam olarak doğru türde yağ kullanılarak ve her çalıştırmada motorun çalışma sıcaklığına ulaşmasına izin verilmesi, buna neden olan tortu olasılığını azaltacaktır.

P0013 arıza kodunun belirtileri nelerdir?

Kötü bir eksantrik mili konum ayar elemanı solenoid valfı kontrol devresi genellikle asla göz ardı etmemeniz veya uzatmamanız gereken belirtilerle birlikte gelir.

  • ECM, motor arıza ışığını yakar.
  • OCV kısa devre yaparsa motorda zor çalıştırma durumu olabilir.
  • OCV kısa devre yaparsa veya açıksa motor yakıt tüketiminde bir artış meydana gelebilir.
  • Kısa devre veya açık OCV devresine bağlı olarak motor zor çalışabilir, stop edebilir tekleyebilir.
  • Motordan gelen tıkırtı sesi.

 Not: Eksantrik mili ilerlemeyi veya yavaşlamayı durdurduğunda, belirtiler eksantrik mili zamanlama konumlarına bağlı olarak değişebilir.

Bir tamirci P0013 arıza kodunu nasıl teşhis eder?

  • Sıra 1 egzoz eksantrik mili için eksantrik mili yağ kontrol valfinin elektrik konnektörünü, kablo tesisatını veya valf sorunlarını kontrol eder.
  • Bilgisayar kodlarını tarar ve arızanın ne zaman olduğunu görmek için çerçeve verilerini dondurur.
  • Daha sonra kodlar temizlenmelidir. P0013 kodunun geri gelip gelmediğini görmek için aracı yeniden test eder.
  • 6.9 ila 7.9 ohm’luk doğru direnç için OCV’yi kontrol eder.
  • Bağlantılar çıkarılmış haldeyken ECM’den kısa devre olup olmadığını kontrol eder.
  • Kod geri dönerse, sonraki adım, üreticinin P0013 kodu için belirli nokta belirleme testlerini gerçekleştirmek ve gerektiğinde onarmaktır.

Not: Her motor farklı şekilde test edilebileceğinden ve testler doğru prosedüre göre yapılmazsa olası motor iç hasarına yol açabileceğinden, sorunu daraltmak için üreticinin tavsiye ettiği nokta atışı testini izleyin.

P0013 arıza kodunu teşhis ederken yapılan en yaygın hatalar?

Hataları önlemek için şu basit yönergeleri izleyin:

  • Elektrik konnektörlerinin bağlı olup olmadığını kontrol etmek gibi yaygın sorunlar için görsel bir inceleme yapın.
  • Dolu, temiz ve doğru viskozitede olup olmadığını görmek için motor yağını kontrol edin.
  • Daha fazla test veya onarım yapılmadan önce kodun geri geldiğini doğrulamak için sistemi test edin.
  • İyi bileşenlerin değiştirilmesini veya kodun yanlış teşhis edilmesini önlemek için her zaman üretici kesin test prosedürlerini izleyin.
  • Testler bir sorun göstermediği sürece herhangi bir sensörü veya bileşeni değiştirmeyin.

P0013 arıza kodu ne kadar ciddi?

  • Motor kaba çalışabilir ve durabilir.
  • Motor yakıt tüketimi daha da kötüleşebilir veya motor, dahili valf bileşenlerinde karbon kirlenmesine neden olabilir.
  • Aracı devre kısa devre ile uzun süre kullanmak ECM’ye zarar verebilir.

P0013 arıza kodunu hangi onarımlar düzeltebilir?

  • Arıza kodlarının sıfırlanması ve yol testi yapılması.
  • Sıra 1 için egzoz eksantrik mili yağ kontrol valfine giden kabloların onarılması veya değiştirilmesi.
  • Sıra 1 egzoz eksantrik mili için eksantrik mili yağ kontrol valfinin değiştirilmesi.
  • ECM’nin değiştirilmesi.

İdeal olarak, marka ve modele özel adımlar ve özellikler için bir fabrika servis kılavuzuna başvurmak isteyeceksiniz. Dijital bir volt ohm metre (DVOM) kullanmalı ve eksantrik mili yağ kontrol valfindeki (OCV) terminallerin direncini ölçmelisiniz. Okumadaki fabrika özelliklerine bakın, iyi değilse OCV tertibatını değiştirin. Ayrıca OCV’den PCM’ye giden kabloları, konektörleri vb. doğrulamak için DVOM’u kullanın.

OCV’de açık devre olduğunda veya konektörde valfte açık devre gibi davranacak korozyon olduğunda P0013 kodu sorunları ortaya çıkabilir. Motor normal rölantide çalışacaktır. Valf ayrıca OCV kasasına dahili olarak kısa devre yapabilir ve açık konumda yapışarak eksantrik milinin tam ilerleme konumunda yapışmasına ve durmaya neden olabilir.

By Mithrendil

1991 Ankara doğumluyum. Erciyes Üniversitesi Elektrik & Elektronik Mühendisliği bölümü mezunuyum. Boş vakitlerimi yabancı dizi izlemekle geçiriyorum. Oz, The Wire ve Boardwalk Empire favori dizilerim arasındadır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir