Aracınızda, yakıt pompası için de dahil olmak üzere çok çeşitli röleler bulunur. Diğer röleler gibi, yakıt pompası rölesi de sonunda arızalanabilir. Bu olduğunda, yakıt pompası artık gerektiği gibi çalışmayacak ve arabanız bazı belirgin semptomlar göstermeye başlayacaktır.
Yakıt Pompası Rölesi Nedir?
Röle, temel olarak, daha yüksek bir akım devresini kontrol etmek için düşük akım kullanan bir elektromanyetik anahtardır. Rölenin içinde bir bobin ve bir dizi kontağa sahip bir anahtarlama mekanizması bulunur. Çoğu otomotiv rölesi normalde açıktır, yani röle etkinleştirilene kadar kontaklar arasında akım akmaz.
Tipik bir otomotiv yakıt pompası devresinde, bir kontrol modülü röleyi etkinleştirir. Modül koşulların doğru olduğuna karar verdiğinde röle içindeki bobine toprak vererek bobinden akım geçmesine neden olur. Bobinden akan akım, rölenin kontaklarını kapalı çeken bir manyetik alan oluşturur. Akım daha sonra kontaklardan elektrikli yakıt pompasına geçerek pompanın açılmasına neden olur.
Etkinleştirildiğinde, elektrikli yakıt pompası yakıtı yakıt deposundan motordaki yakıt enjektörlerine taşır. Enjektörler, motorun çalışması için gereken yakıtı sağlar.
Modern motorların düzgün çalışması için kesin miktarlarda yakıt gerekir. Motor, herhangi bir anda belirli bir seviyede veya miktarda yakıt talep eder. Yakıt pompasına sabit bir elektrik akımı akışı sağlamak yakıt enjektörü pompası rölesinin görevidir. Buna karşılık, yakıt pompası yakıtı enjektörlere ve yanma odasının içine iletir.
Yakıt pompası rölesi, aracınızın çalışmasına yardımcı olmaktan da sorumludur. Anahtarı çevirdiğinizde, röle yakıt sistemini basınçlandırmak için yakıt pompasını çalıştırır.
Ve tüm bunlar bir orkestra hassasiyetiyle gerçekleşiyor. Gaz pedalına her bastığınızda, enjektör pompası rölesi yakıt pompasına gerekli voltajı sağlayarak yanıt verir. Rölede bir sorun varsa, yakıt pompasının aralıklı olarak arızalanmasını bekleyebilirsiniz.
Yakıt Pompası Rölesi Arıza Belirtileri
Yakıt pompası rölesi arızalandığında, yakıt pompası düzgün çalışmayacaktır. Sonuç olarak, aşağıdaki belirtilerden bir veya daha fazlasını fark edeceksiniz.
Not: Diğer sorunlar, arızalı bir yakıt pompası rölesi ile aynı semptomları gösterebileceğinden, herhangi bir parçayı değiştirmeden önce aracın kapsamlı bir teşhisini yapmak isteyeceksiniz.
Marş basıyor ama motor çalışmıyor
Arızalı bir yakıt pompası rölesinin en yaygın işareti, marş yapan ancak çalışmayan bir motordur. Bir yakıt pompası rölesi tipik olarak açık konumda arıza yaparak voltajın yakıt pompasına ulaşmasını engeller. Sonuç olarak, motor yakıttan yoksun kalacak ve çalışmayı reddedecektir.
Yakıt pompası sürekli çalışıyor
Biraz nadir olmakla birlikte, yakıt pompası rölesinin kapalı kalarak yakıt pompasının sürekli çalışmasına neden olduğu durumlar vardır. Sorun, her zaman yakıt pompası sigortasına güç sağlayan devrelerde olabilir. Böyle bir senaryoda, anahtar kontak dışındayken bile yakıt pompasının sürekli çalıştığını duyacaksınız.
Motor arıza ışığı yanıyor
Bazı araçlarda, genellikle güç aktarma sistemi kontrol modülü (PCM) olarak adlandırılan motor bilgisayarı, yakıt pompası rölesini ve devresini izler. PCM bir sorun tespit ederse, motor arıza ışığını yakar ve hafızasında ilgili bir arıza teşhis kodu (DTC) saklar. P0230 “Yakıt Pompası Birincil Devresi” kodu böyle bir koddur. Ancak, bu kodun tüm marka ve modeller tarafından desteklenmediğini unutmayın. Bu nedenle, tüm araçlar kötü bir yakıt pompası rölesi için motor kontrol ışığını yakmaz.
Yakıt pompasından ses gelmiyor
Yakıt pompası rölesiyle ilgili bir sorunu ima edebilecek başka bir belirti, anahtar açıldığında yakıt pompasından ses gelmemesidir. Çoğu yakıt pompası, yakından dinlenirse aracın içinden veya aracın dışından, yakıt deposunun yakınından duyulabilecek düşük hacimli bir uğultu veya uğultu çıkarır. Yakıt pompası rölesi arızalanırsa, yakıt pompasına giden gücü kesecek ve bu da onu çalışamaz hale getirecek ve bu nedenle kontak açıldığında sessiz olacaktır.
Yakıt pompası rölesi çok basit bir bileşen olmakla birlikte aracın düzgün çalışmasında çok önemli bir rol oynamaktadır. Aracınız yukarıdaki belirtilerden herhangi birini gösteriyorsa veya yakıt pompası rölenizde bir sorun olduğundan şüpheleniyorsanız, bileşenin değiştirilmesi gerekip gerekmediğini belirlemek için aracı profesyonel bir teknisyene kontrol ettirin.
Yakıt Pompası Rölesi Nasıl Test Edilir?
Otomotiv röleleri genellikle çok benzerdir. Bir yakıt pompası rölesini test etmenin en kolay yolu, onu geçici olarak güç dağıtım kutusundan başka bir (önemsiz) röle ile değiştirmektir. Örneğin, iki röle aynı tasarımı paylaşıyorsa yakıt pompası rölesini klima kompresörü rölesiyle değiştirebilirsiniz. Yakıt pompası alternatif röle takılıyken çalışıyorsa, yakıt pompası rölesinin değiştirilmesi gerektiğini bilirsiniz.
Yakıt Pompası Rölesi Nerede Bulunur?
Yakıt pompası rölesi tipik olarak motor bölmesindeki güç dağıtım kutusunda bulunur. Röleyi bulmak için yardıma ihtiyacınız olursa kullanıcı el kitabınıza bakın.
Arızalı Bir Yakıt Pompası Rölesi Arıza Kodu Atar mı?
Belirtildiği gibi, arızalı bir yakıt pompası rölesi, PCM’de bir kodun ayarlanmasına neden olabilir, ancak yalnızca belirli araçlarda.