Distribütör modern otomobillerde çok yaygın olmasa da hala mevcuttur. Görevi; Bobinden aldığı yüksek voltajı rotor yardımıyla zamanlama sırasına göre bujilere aktarmaktır. Bu sayede ateşleme sağlanır ve araç harekete hazır hale gelir.
Distribütör Arıza Belirtileri Nelerdir?
Arızalı bir distribütör aşağıdaki belirtilere neden olabilir:
- Distribütör kapağında çatlaklar varsa veya orta terminal aşınmışsa aracı çalıştırmakta sorun yaşayabilirsiniz. Ateşlemenin gerçekleşmesi için kıvılcıma ihtiyaç vardır. Arızalı bir distribütör ihtiyaç duyulan kıvılcımı sağlayamaz. Bu nedenle motor marş edebilir ancak çalışmaz.
- Arızalı bir distribütör, eski arabalarda teklemelerin en yaygın nedenlerinden biridir. Araç tekleme yapıyorsa distribütörü kontrol etmek akıllıca olacaktır. Ateşleme ile ilgili sorunlara neden olabilecek çatlaklar veya hasarlar olabilir.
- Çatlak bir distribütör kapağı muhafazası veya yanmış terminaller, rölantide zorluk yaşanmasına neden olabilir. Sürekli yüksek voltaja maruz kaldığında terminaller yanmaya ve karbon birikmesiyle kirlenmeye karşı hassastır. Bu olduğunda, silindir atlanır ve bu durum rölantide zorlanmalara veya teklemelere yol açar.
- Ateşleme sorunlarıyla birlikte performans sorunlarının ortaya çıkacağı kesindir. Motordan normal çalışıyormuş gibi aynı seviyede performans alamazsınız. Eğer tüm silindirler düzgün ateşlenmiyorsa, gaz pedalına bastığınızda arabanız istenilen şekilde gitmeyecektir.
- Yanlış ateşleyen bujiler motorun geri tepmesine neden olabilir. Motorun geri teptiğini hiç duymadıysanız, ortaya çıkan sesler sizi korkutabilir.
- Motor patlaması aynı zamanda motor vuruntusu veya ön ateşleme olarak da bilinir. Çoğunlukla hızlanma sırasında duyulan bir ping sesidir. Bu ses endişe vericidir ve aracın parçalandığını düşünmenize neden olabilir. Motora kalıcı hasar vermemek için bu sesi duyduğunuzda sürüşü durdurmak en iyisidir.
Distribütör Neden Bozulur?
Distribütör arızalarının meydana gelmesinin aslında pek çok nedeni olsa da asıl neden distribütörün kullanım ömrünün dolmasıdır. Bunun yanı sıra, distribütör bakımı periyodik olarak yapılmadığı zamanlarda da sıkça karşılaşılır.
Sürücü kaynaklı hataların başını ise; aracı hatalı devirlerde kullanmak ve kalitesiz yakıt kullanmak çeker. Kalitesiz yakıt aracın performansını düşürmekle kalmaz aynı zamanda yakıt tasarrufunu da artırır.